Hiperaktif Dikkat Eksikligi Tanisi

Hangi Aşamalardan Sonra Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Tanısı Konulmalıdır

Hiperaktif Dikkat Eksikliği


1-İlk aşama bir çocuk psikiyatristi tarafından yapılan psikiyatrik muayenedir. Bu muayene sırasına çocukta bu duruma yol açabilecek herhangi bir bedensel veya ruhsal bir sorun olup olmadığı araştırılmakta ve çocuğun davra­nış örüntüsü genel olarak değerlendirilmektedir. Psiki­yatrik muayene sırasında çocuğun genel ruhsal durumu, işlevselliği, semptomların şiddet derecesi, muayene sı­rasındaki ruhsal gözlem, ek başka psikiyatrik sorunların olup olmadığı, aile ve okul durumu ayrı ayrı değerlendiri­lerek kilinik olarak ön tanı konulmaktadır.

2-İkinci aşamada çocuğun ailesinden yani anne ve baba­sından dikkat eksikliği ve hiperaktiviteye yönelik ayrı ayrı bilgiler ve çocuğun geçmişinden beri gösterdiği belirtiler öğrenilmeye çalışılmaktadır. Belirtilerin ortamlara göre değişimi, çocuğun bebeklik döneminden beri gelişim öy­küsü, hiperaktivite ve dikkat eksikliği belirtilerinin ortaya çıkma dönemleri, çocuğun geçirdiği önemli bir hastalık olup olmadığı, anne ve babanın çocuğa yönelik tutumları, değerlendirilmektedir. Anne babaya çocuğun hiperakti­vite belirtilerinin şiddetini ve varlığını ölçen ölçekler ve­rilerek çocuğun durumu anne ve baba gözü ile değerlen­dirilmektedir.

3-Üçüncü aşamada çocuğun okuldaki davranışları değer­lendirilmeye çalışılmaktadır. Öğretmen ile gerek yüz yüze gerek ise telefon ile görüşülerek çocuğun durumu hakkın­da bilgi alınmaya çalışılmaktadır. Öğretmenler sınır içeri­sinde diğer çocuklara kıyas ile durumu objektif bir şekilde değerlendirmektedir. Ek olarak öğretmene de çocuğun hiperaktivite ve dikkat eksikliğini ölçen ölçekler verilerek durumun varlığı ve şiddeti değerlendirilmektedir.

4-Dördüncü basamak olarak çocuğun psikometrik testleri yapılarak eşlik edebilecek sorunlar hakkında, çocuğun genel zeka işlevselliği hakkında ve varsa özel öğrenme güçlüğü durumu ile ilgili ayrıntılı bilgiler elde edilerek çocuğun ilerleyen süreç içerisinde yapılacak ek yönlendirmelere zemin hazırlanmaktadır.

5-Son olarak doktor tarafından gerekli görülürse bazı organik tetkikler yaptırarak (EEG , Kan sayımı vb) ve gerekirse nörolojik konsültasyon isteyerek çocuğun bu durumu ile ilgili eşlik edebilecek diğer durumlar dışlan­maktadır.

Bütün bu yapılan değerlendirmeler sonucunda çocuğun hiperaktivite ve dikkat eksikliği durumu ve bu durumun şiddeti ve çocuğu ne ölçüde etkilediği gayet açık bir şekil­de ortaya konmakta ve gerekli psikiyatrik müdahale için çocuk, aile ve öğretmen yönlendirilmektedir.