Fransa Okul Oncesi Egitim Etkinlikleri

Fransa'da Okul Öncesi Eğitimi Uygulamaları

Fransa'da okul öncesi eğitiminin başlangıcı 1837 yılına rastlamaktadır. Bu uygulama ile çocukların yaşlarına uygun bir eğitim sağlamak yanında, annelerin bakımına da yönelik programlar düzenleyip uygulamaya koymak düşünülmüştür. Bu erken eğitim ve okul öncesi eğitim kurumları bir çeşit hayır kurumları olup bunlara "salles d'asile" yani kelime anlamıyla "kutsal odalar" denilmiştir. Bu uygulamalar bir süre devam etmiş 1881'de ise bu okul uygulamalarına "ecoles meterneles" (anaokulları) adı verilmiştir. Küçük "commune"lerde ise cleses enfantines (yuva sınıfları) adıyla değişik programların uy­gulamaya konulduğu belirtilmektedir. Bu uygulamalar ilko­kul binalarında ve ilkokul müdürlerinin gözetiminde yürütül­müştür.

Fransa'da okul öncesi kurumları genellikle gönüllü kuru­luşlarca açılsa da; bir "commune" böyle bir okul öncesi kuru­mu açma kararı alsa dahi böyle bir karar almaya zorlanamaz.

Böyle bir okul açıldıktan sonra "commune" merkezi hüküme­tin bu kuruma para yardımı yapmasını isteyebilir. Ancak mer­kezi hükümetin bu okula para yardımı yapabilmesi için bu okulun en az on yıl uygulamada kalması gerektiği belirtilmek­tedir. Milli Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimine mali yar­dımda bulunma zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak ko­nuyla ilgili anlaşmalar yapıldıktan sonra yardım yapabileceği belirtilmektedir. Anaokullarının bir bölümünün özel kuruluş­lar ve kilise mensupları tarafından işletildiği ve devletten yar­dım alamadıkları anlaşılmaktadır. Anaokulları ister resmi ve isterse özel olsun Bakanlık denetim ve gözetim görevini yapa­cağı gibi rehberlik hizmetinde de bulunabilmektedir.

Bu ülkede anaokulu kendi müdürü ile bağımsız bir ku­rum olduğu, bu okulların bina ve donatımlarıyla ilgili şartları düzenleyen ve ulusal nitelik taşıyan yönetmeliğin uygulandı­ğı belirtilmektedir. Ayrıca öğretmenlerle ilgili nitelikler de yö­netmelikte belirlenmektedir. Her okulun mevcudu 150, sınıf mevcutları ise 25 olarak belirlenmektedir. Tüm çocukların okula girişlerinde sağlık muayenesinden geçtikleri ve sürekli kontrol edildiği belirtilmektedir.

Bu okul öncesi programında beden alıştırmaları, oyun, şarkılar, resim ve elişi gibi etkinliklere yer verildiği, eşyaların tanıtıldığı, ahlâkî alışkanlıklar gibi etkinliklere önem verildiği, son yılda okumaya, yazmaya başlandığı belirtilmektedir. Bu okullarda Montesorri ve Decroly görüşlerinin ağırlık taşıdığı anlaşılmaktadır.